Op de modelbaan is het leuk om daadwerkelijke bestemmingen te hebben. Eén van de mogelijkheden hiervoor is een loods waar wagens worden beladen en/of gelost. Zo kunnen wagens binnenin de loods worden geplaatst en later worden opgehaald en eventueel worden uitgewisseld met andere wagens.

Het idee wordt een halfreliëf loods van een op- en overslag bedrijf waar maximaal 3 Gs’en of 2 Hbis’en in passen. De loods moet een simpele uitstraling hebben met kleuren die aan de jaren ’80 en ’90 doen denken. In de loods komt een magneet te liggen onder het spoor, zodat er met Kadee koppelingen kan worden aan- en afgekoppeld.

De bouw begint bij de ondergrond, in dit geval straatspoor voor binnenin de loods. De vloer komt even hoog als de railstaven te liggen, en tussen de rails komen stelconplaten van 25mm x 13mm. Dit alles gemaakt uit styreen met een dikte van 1mm. De vloer krijgt een betonkleur van Faller 180507. Als de ondergrond gereed is kan er worden begonnen met het uitsnijden van de muren uit styreen in de vorm van Goovermodels 96124 steenmotief. De hoogte van alle muren bedraagt 70mm. De lange wand wordt 390mm lang, de voorzijde 93mm en de achterzijde 100mm lang. De loods staat dus ietwat schuin ten opzichte van de modulebak. Aan de voorzijde van de loods komt vanzelfsprekend een opening voor het spoor. De te snijden opening is 55mm x 55mm, waarbij aan alle zijdes 3 mm af gaat nadat de nog te maken rand is geplaatst. De enige andere opening in één van de muren wordt een nooddeur in de 390mm lange muur. De uitsparing hiervoor bedraagt 24mm x 10mm.

Met een hobbymes wordt de uitsparing voor de ingang van het spoor in het steenmotief gesneden.

De zijdes van de muren worden schuin gemaakt door ze te schuren, zodat de muren straks netjes aan elkaar aansluiten in de hoeken.

Voor de stevigheid worden de muren op 2mm dik PVC-Foam bevestigd. Het uitsnijden hiervan kan gemakkelijk door de muren op het PVC-Foam te leggen en de muren daarop over te trekken. Aan de hoeken van de muren moet het Foam 2mm te kort zijn, anders sluiten de muren in de hoeken niet meer op elkaar aan.

De twee openingen van de muren in beeld.

Nu kan de buitenkant van de muren op kleur worden gebracht. Met een mengsel van Revell 82 en 301 wordt de juiste kleur voor de loods gemaakt. De muren worden daarna met Heki 6601 gevoegd. Strijk de muren in met de waterverf. Veeg dit daarna gelijk weg zodat de verf enkel in de voegen achter blijft.

De muur wordt met een penseel voorzien van de verf.

Als alle verf is opgedroogd kan er verder worden gewerkt. De rand rond de opening wordt nu gemaakt van 0,5mm dun styreen. Ook deze wordt nog voor het bevestigen aan de muur geverfd, zodat alles strak blijft. Dit wordt met Humbrol 109 gedaan.

De op maat gesneden onderdelen van de voor- en zijkant van de rand.

De binnenzijdes van de muren worden ook met Faller 180507 geverfd. Dit hoeft niet heel strak, het zal nagenoeg tot niet te zien zijn. Verder wordt er aan beide zijdes van de opening een H-profiel (Evergreen 282) geplaatst als detail. Deze wordt met Revell 99 voorzien van een metaalkleur.

De H-profielen worden met Revell plastic lijm opgeplakt.

Vervolgens kan de rand boven de muren worden gemaakt. De rand bestaat uit drie onderdelen per muur. Het grootste onderdeel met reliëf in het styreen (Evergreen 4062) Wordt 14mm breed, de afwerkende rand van 0,5mm dik styreen aan de bovenkant 1mm breed, en de rand aan de onderzijde 4mm breed. Zorg bij de lengte van de randen dat ze in de hoeken goed op elkaar aan sluiten. Lijm deze onderdelen aan elkaar en schilder ze vervolgens met witte verf. Nadat het is opgedroogd kan de rand op de muur worden gelijmd. De nooddeur wordt op eenzelfde wijze van styreen gemaakt.

De drie onderdelen op maat gemaakt.

Nu de muren nog los van elkaar zijn kan de loods gemakkelijk van details en eventuele weathering worden voorzien. Met verdunde zwarte verf wordt de muur aan de onderkant geweatherd. Dit kan opspattend vuil zijn en/of vochtplekken.

Het eindresultaat van de nooddeur.

Inmiddels zijn alle drie de muren klaar en kunnen ze aan elkaar worden gelijmd. Zorg voor een vlakke ondergrond, leg een blokhaak neer en plaats de twee muren tegen de blokhaak, zodat de muren ten opzichte van elkaar precies goed vast komen te zitten.



Als de muren aan elkaar vast zitten is er nog één groot en belangrijk onderdeel wat over is: het dak. Als eerste wordt een stuk PVC-Foam op maat gesneden. Dit moet overal aansluiten op de witte dakrand. Op het PVC-Foam kan de dakbedekking worden gemaakt. Met papier valt Bitumen dakbedekking gemakkelijk en zeer goedkoop na te maken. Van een simpel A4-tje worden genoeg stroken van 10mm x 45mm gemaakt, maar ook stroken van 10mm x 27mm. Om en om wordt begonnen met een lange en korte strook op te plakken. Het lijmen wordt met houtlijm gedaan. Aan één kant steken de stukken papier uit, dit kan uiteindelijk netjes af worden gesneden. De dakbedekking wordt met mat zwart (Revell 8) geverfd. Dit kan later eventueel lichtjes worden geschuurd voor een verweerd effect. Wat tevens mogelijk is, is het nabootsen van (opgedroogde) waterplassen. Spuit genoeg blanke lak in een potje. Doop een penseel hierin en breng de blanke lak in de vorm van een plas water aan. Als het eenmaal is opgedroogd glimt het, en lijkt het op een plas water.

Met een penseel worden de stukken papier op de juiste plek bevestigd.

De loods krijgt een detail op het dak: een airco. Ook dit onderdeel wordt zelfbouw uit 0,5mm styreen. Voor de rest wordt er alleen fijn geëtst gaas van Scale Link gebruikt om een rooster uit te beelden.

De airco zit al deels in elkaar.

Als het dak af is kan deze worden vastgelijmd aan de muren. De loods is nu klaar om op zijn plek te worden gezet. Eventueel kunnen er aan de binnenkant nog H-profielen als palen ter versteviging van het dak worden geplaatst.









Van een klein stukje styreen valt ook gemakkelijk een bel te maken. Naast de bel is een bord geplaatst waarop staat: “NS-personeel melden”, een soortgelijk bord met NS-logo is nog altijd te vinden bij Electrolux in Alphen aan den Rijn.

De plas water gemaakt van blanke lak.



Dit artikel is uitgebreid te lezen in Railhobby 375.