Het ballasten van de rails is wellicht één van de belangrijkste onderdelen van de scenery. Het is vaak het hoofdonderwerp wat gelijk sfeerbepalend is voor de overige omgeving. Met verschillende ballast kan men dan ook verschillende sferen en tijdperken oproepen. Zo is er het riviergrind wat vroeger werd gebruikt in Nederland, maar ook het grijze ballast, wat heden ten dage wordt gebruikt. Zo zijn ook vernieuwde stukken spoor in model na te bootsen. In dit artikel is te lezen hoe K-rails van Märklin kan worden ballast.

Als eerste wordt er een ondergrond van 2 mm dik isolatiemateriaal gemaakt. Snijd deze op maat. Zorg daarbij dat de zijdes van de ondergrond schuin worden afgesneden, dat zorgt voor een nette afloop van het ballast. Maak het materiaal met houtlijm aan de ondergrond vast. Bevestig hierna de rails aan de ondergrond, om te voorkomen dat de rails verschuift tijdens het ballasten. Doe dit met schroeven, zodat deze nadat de rails is voorzien van ballast weer kunnen worden verwijderd.

Het volgende wat kan worden gedaan is het op kleur brengen van de railstaven. Dit wordt gedaan voordat het ballast is aangebracht, zodat er bij een eventuele uitschieter geen verfvlek is te zien op de ballast. De kleur van de spoorstaaf hangt af of het spoor druk is bereden of haast nooit. Bij een druk bereden spoor komt er veel "stof" op waardoor de kleur lichter wordt. Een kleur welke geschikt is om een bereden spoor een realistische kleur te geven, is Revell mat 84.

Het spoor is nu gereed om te worden voorzien van ballast. Anita Decor heeft diverse soorten grind in hun assortiment, welke geschikt zijn om te gebruiken. Voor het oude riviergrind kan het ballast met artikelnummer AD 210 worden gebruikt. Dit wordt spoor N ballast genoemd, maar is qua maat meer conform de werkelijkheid. H0 ballast zou namelijk te grof uitvallen. Zorg ervoor dat er overal evenveel ballast ligt.

Als er voldoende ballast ligt kan het in model worden gebracht. Modelleer het met een kleine kwast. Verwijder ook alle steentjes die op de railstaven en bielzen liggen.

Het ballastbed is nu gereed om vast te worden gemaakt. Dit wordt gedaan met verdunde houtlijm. Bij deze methode wordt de bedding ingedruppeld met de verdunde houtlijm, zodat dit goed vast komt te zitten aan het spoor. Verdun de houtlijm als volgt: éénderde deel houtlijm, en tweederde deel water. Voeg hier ook een druppel afwasmiddel aan toe, zodat de spanning op het oppervlakte van het water wordt verbroken. Hierdoor mengt het water zich beter met de houtlijm. Met behulp van een spuit of pipet kan de bedding gemakkelijk worden ingedruppeld.

Als het geheel droog is kan het spoor worden geweatherd. Dit kan met een airbrush, maar ook met een kwast. Hier wordt dezelfde verf voor gebruikt als degene waarmee de spoorstaven zijn geschilderd. In beide gevallen moet de verf worden verdunt met terpentine. De verhouding kan verschillen. Hoe meer terpentine wordt toegevoegd, des te lichter wordt de ballast. Dit hangt dus af hoe oud het spoor moet worden uitgebeeld. In dit geval wordt er gebruik gemaakt van éénderde deel verf, en tweederde deel terpentine. Wanneer blijkt dat er toch te weinig verf zat in het mengsel, kan er naderhand altijd nog een extra verflaag op de ballast worden toegevoegd. Breng als laatste een zeer verdunde zwarte wash aan met een kwast, dit zal meer diepte geven. Laat het geheel 12 tot 24 uur drogen. Als de verf droog is kunnen de bovenzijdes van de spoorstaven en eventuele puko’s worden schoongemaakt. Doe dit met wat terpentine op een doek, of met een schuurblokje.

Wanneer het droog is hoeft er nog maar weinig aan te gebeuren. Er kan eventueel nog onkruid op en langs het spoor worden aangebracht. Breng hier en daar een kleine druppel houtlijm aan, en zet er plukjes gras in. Gebruik bijvoorbeeld gras van MiniNatur, met het artikelnummer 004-24. Ook kan er fijner onkruid worden nagebootst. Gebruik hier Woodland Scenics fine turf voor, met het artikelnummer T45.

Het ballast zelf is nu klaar. Wel kan er nog een schouwpad worden aangebracht. Breng aan de rand van het ballast een lijn van houtlijm aan. Strooi hier vervolgens fijn grind over. Ook dit kan verschillende kleuren hebben. Voor een ouder schouwpad kan aarde worden gemengd met licht zand. Voor een modern schouwpad moet fijn zand met een grijze kleur worden gebruikt.





Dit artikel is uitgebreid te lezen in Railhobby 368.