2
1


Modelbaan met een bediening is een modulebaan met een hoofdspoorbaan, waar een aftakking is naar een Raccordement. Vanaf dit raccordement kan een bedrijf worden bediend met een spooraansluiting. Daarnaast zal er een stamlijn zijn naar een industrieterrein, alwaar nog twee bedrijven zijn met een spooraansluiting. Dit heeft veel rangeer-mogelijkheden. Zo kun je een buurtgoederentrein hier splitsen, en de wagons naar het bedrijf met een spooraansluiting brengen of naar het industrieterrein. Ook kan er vanaf een losweg bij de opstelsporen een trein worden beladen of gelost. Het tijdperk wordt jaren '80 en '90. Het zichtbare deel zal bestaan uit drie modulebakken, de onzichtbare modules zullen er vier of 5 worden. Er komt namelijk ook een hoofdtraject bestaand uit twee sporen, en daarvoor is een "rondje" nodig om te kunnen blijven rijden. Bij de onzichtbare modules komen ook opstelsporen voor de hoofdsporen om divers materieel te kunnen laten rijden. De modulebakken zijn 60 centimeter diep en 120 centimeter lang. De rails die wordt gebruikt, is Peco code 75. Het systeem is Roco Multimaus.



15 maart 2015

De bouw van het bedieningsspoor en de loods. Het spoor naar de loods is ongeveer 1 meter. Vervolgens is het spoor in de loods 30 centimeter, waardoor er 3 Artitec Koelwagens of Groentewagens in passen. Het spoor is 17 en 18 januari 2015 op de beurs in Rijswijk voorzien van ballast onder toeziend oog van bezoekers. Hier kon naar worden gekeken hoe dit precies werd gedaan. De manier van ballasten staat hier ook beschreven. Vervolgens is de basis van groen aangelegd. De resultaten daarvan zijn hier te zien.



De bedoeling van deze bediening, is dat de loc's door een tunnel van groen rijden. Bomen ontbreken op dit moment nog.

Desondanks begint de "tunnel" van groen al te ontstaan.

Het gras wordt met een elektrostaat aangebracht. Let ook op de betonnen schutting, gemaakt van styreen.

Er is ook een begin gemaakt aan de loods van het bedrijf. De loods zal van een bedrijf zijn wat handelt en goederen opslaat in loodsen. De vloer van de loods is hier gemaakt. De stelconplaten én betonvloer zijn beiden van styreen gemaakt.

Onder de stelconplaten bevindt zich een magneet. Hierdoor kunnen wagens met Kadee koppelingen worden afgekoppeld.

18 augustus 2015

De bouw van de modulebaan heeft niet stilgelegen. Er is veel gewerkt aan de sporen en scenery. Op de tweede module zijn alle aanwezige opstelsporen gelegd en voorzien van ballast. Hier omheen is ook al een deel van de scenery gemaakt. De bosrand langs de achterkant van de baan ontbreekt nog. Onderstaand enkele foto's:



Aangepaste Artitec stootjukken. De buffers zijn van de balk afgesneden en de balk is geheel rood geverfd.





Met een elektrostaat kunnen subtiele grasvezels tussen het ballast worden aangebracht.

De wissel (van het merk Peco) heeft een Nederlands tintje gekregen door drie bielzen te vervangen. Daarnaast zijn details toegevoegd door een stalen buis na te bootsen die naar de wisselsteller (van Artitec) loopt.

De wissels liggen hier klaar om aangesloten te worden. Dit zal binnenkort gebeuren.

Zie het vervolg op pagina 2.

2
1